بهروز عثمانی؛ فرهاد نژاد ایرانی؛ غلامرضا رحیمی؛ جعفر بیک زاد
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 مهر 1402
چکیده
پژوهش حاضردرصدد شناسایی آسیب ها و چالش های موجود بانک ملی می باشدتا بتواند الگوی مطلوب نظام جبران خدمات را تببین و طراحی نماید .رویکرد پژوهش به صورت آمیخته و از نوع اکتشافی می باشد. ابزار گردآوری داده ...
بیشتر
پژوهش حاضردرصدد شناسایی آسیب ها و چالش های موجود بانک ملی می باشدتا بتواند الگوی مطلوب نظام جبران خدمات را تببین و طراحی نماید .رویکرد پژوهش به صورت آمیخته و از نوع اکتشافی می باشد. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه های نیمه ساختارمند در بخش کیفی و در بخش کمی پرسشنامه های (مدلسازی ساختاری-تفسیری، دلفی- فازی و اعتبار یابی الگو) بودند. جامعه آماری متخصصان مدیریت منابع انسانی و مدیران خبره بانک ملی با بیش از 15سال سابقه در امورمنابع انسانی مشغول به کار می باشد نمونه گیری به روش هدفمند و ملاک محور بوده و با 12 نفر از مصاحبه کنندگان به اشباع نظری رسید . با استفاده از تحلیل مضمون، آسیبهای در سه بخش؛ جبران خدمات بیرونی مالی، جبران خدمات بیرونی غیر مالی و جبران خدمات درونی مورد شناسایی قرار گرفتند. سپس به منظور سنجش پایایی عوامل شناسایی شده از شاخص کاپا استفاده شده که به مقدار 785/0 بدست آمد. در مرحله بعد، غربالگری شاخصها از تکنیک دلفی- فازی استفاده شد که نتیجه بدست آمده حاکی از تایید 14 تم اصلی و 87 تم فرعی شناسایی شده به عنوان عوامل نظام جبران خدمات از دیدگاه خبرگان بود. سپس با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی شاخص کفایت نمونه گیری KMO به مقدار 0.950 بدست آمده است که نشان دهنده آن است که دادههای تحقیق قابل تقلیل به تعدادی عاملهای زیربنایی و بنیادی میباشد سپس، با استفاده از تحلیل شکاف وضعیت عوامل شناسایی شده با وضعیت مطلوب مورد بررسی قرار گرفتند